AktualnościInspiracjeOOH na świecie

Kampanie na Dzień Matki. Outdoorowo, interaktywnie i klasycznie.

Święto najważniejszych kobietom w życiu i dla życia. W Polsce obchodzone 26 maja, w Stanach w drugą niedzielę maja. Dzień Matki to dla reklamodawców okazja do działań komunikacyjnych i realizowania kreatywnych kampanii. Czasem stoją za nimi marki
i produkty, czasem nie. Wraz z Dianą Polską z MyLED, tuż przed polskim Dniem Matki wybrałyśmy kilka, które zwróciły naszą uwagę. Diana poleca dwie akcje interaktywne, ja dwie klasyczne.

Mama, poczta i tweety.

Urząd Pocztowy w Wielkiej Brytanii z okazji Dnia Matki przeprowadził interaktywną, dynamiczną kampanię Digital Out of Home,
w której informował odbiorców o specjalnie przygotowanych na tą okazję sposobach dostarczania przesyłek dla naszych mam oraz wskazywał kierunek do najbliższej poczty. W tym celu zwiększenia zaangażowania przechodniów w odbiór kampanii posłużył się tweetami osób piszących o zbliżającym się Dniu Matki. Wyświetlane w kampanii wiadomości dotyczyły m.in. pomysłów na oryginalny prezent, oraz uczuć jakimi darzymy najważniejsze kobiety w naszym życiu. Spoty wyświetlane w kampanii ukazywały również liczbę tweetów, w których poruszano tematykę związaną z nadchodzącym świętem.

Mama, obraz i technologia.

Innym, równie oryginalnym przykładem kampanii DOOH zorganizowanej z okazji święta Mam była realizacja opracowana przez Proximity London. Ogromna kartka z okazji Dnia Matki to kampania, która we współpracy z utalentowaną artystką – Lizzie Mary Cullen oraz w połączeniu z najnowocześniejszą technologią z Grand Visual, stworzyła niepowtarzalną akcję społeczną niosącą pomoc milionom kobiet na całym świecie. W centrum handlowym – Westfield London umieszczono gigantyczne płótno składające się z wielu małych kwadratów, które użytkownicy mogli oglądać i udostępniać swoim mamom przez stronę: happiestmothersdaycard.org. Artystka malując, zajmowała kolejne części płótna a im więcej osób brało udział w zabawie, tym projekt nabierał większych rozmiarów. Zorganizowana akcja miała na celu zebranie 10 milionów funtów dla matek i ich rodzin żyjących w ubóstwie. Pod koniec kampanii powstałe dzieło sztuki zostało zamienione w gigantyczną Kartę z okazji Dnia Matki. Grand Visual dostarczył kreatywne rozwiązanie technologiczne, które pozwoliło na zintegrowanie sprzętu z siecią online. W miarę rosnącej liczby dedykacji, zmieniał się również rozmiar dzieła tworzonego w czasie rzeczywistym przez artystę – zapewniając tym samym idealnie zsynchronizowane elementów świata cyfrowego z rzeczywistością.

Mama i nostalgiczny marketing
Nostalgia pomaga marketingowi od kilku lat. Wszyscy wiemy, że „kiedyś było inaczej i lepiej” i nawet jeśli obiektywnie wcale lepiej nie było, to nie ma rady na nostalgię, a właściwie na potęgę wyobrażeń i marzeń, bo to ich złudne piękno sobie po latach wspominamy, oblekłszy w nieistniejące ciało. Narracja kiedyś-było-lepiej jak każde narzędzie może być niebezpieczne, na przykład gdy okazuje się, że zdjęcie sprzed lat zastosowano w fatalnym kontekście i jak każde narzędzie – jest stosowane przy różnych okazjach. W Dniu Matki łatwo o uproszczenia czy banał. W komunikacji oczywistej typu: „matka jest tylko jedna” i w kwestiach w istocie niereklamowalnych, nostalgię rozumiem ale ponad nią stawiam jednak poczucie humoru i proste prawdy takie jak ta, że matka wie wszystko.

Mamo? Widziałaś gdzieś ten mój niebieski T-shirt w paski??

Prawda jest taka, że dowolną rzecz można uznać za ostatecznie zagubioną dopiero wtedy, gdy nawet mama nie może jej znaleźć.
W internecie jest wszystko?
Nie. Są rzeczy, które wiedzą tylko matki.
Gdzie jest moja koszulka w paski? Co ty dodajesz do tego sosu bolońskiego, mi nigdy nie wychodzi taki jak tobie. Co ty widziałaś w ojcu to ja nie mam pojęcia …
No cóż. A matka wie.
Kampania dostawcy internetu, marki Fibertel mówi z pokorą: wszystkiego dobrego dla jedynej osoby, która rzeczywiście wie wszystko.
(Agencja Don z Buenos Aires w Argentynie, październik 2016).

Kampania „Tajna broń” z Nigerii miała celebrować Dzień Matki przede wszystkim szczerze – tak, aby w przekazie nie było fałszywych dla lokalnej społeczności nut. A w tradycyjnych społeczeństwach rola matki w wychowywaniu oraz często dyscyplinowaniu jest kluczowa. Kiedy czasami perswazja nie wystarczała, wtedy nigeryjska matka sięgała po tajną broń. Cztery plakaty pokazują cztery podręczne narzędzia: „brain resetter” czyli po prostu dłoń gotową do postukania dziecię w głowę, miotłę, zdjęty ze stopy klapek oraz „alignment tool” kuchenną łopatkę do ciasta – które czasem pełniły funkcję wsparcia podczas niezbędnych epizodów naprawczych. Kampania o matkach i macierzyństwie z poczuciem humoru i owszem, z nostalgią, chociaż bez marketingu.
(Agencja SO&U, Lagos Nigeria, marzec 2018).

Jet Line

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
Broniewskiego 3
01-785 Warszawa
22 839-78-74
jetline@jetline.pl

© Jet Line 2018