MIĘDZYNARODOWE Biennale Plakatu w Warszawie

Archiwum Jet Line 01 Sie 2014,
MIĘDZYNARODOWE Biennale Plakatu w Warszawie

Blisko 500 plakatów, zakwalifikowanych do tegorocznej edycji Międzynarodowego Biennale Plakatu, pojawiło się na wystawach w Warszawie. W galeriach Muzeum Plakatu w Wilanowie, do 14 września 2014 roku, można podziwiać prace projektantów najwyższej klasy, różnych narodowości. W Salonie Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w tym samym czasie eksponowane są plakaty Designerów – debiutantów z całego świata, powstałe w latach 2012-2013.

Drukowanie

 

W ramach konkursu, organizowanego już po raz 24., zaprezentowało się wiele interesujących, utalentowanych postaci, o których będą Państwo mogli przeczytać w dalszej części artykułu. Członkowie Jury ocenili w sumie 3814 plakatów. Do wystawy konkursowej zakwalifikowało się 348 prac profesjonalnych projektantów i 64 prace debiutantów. Duże zainteresowanie tematem świadczy o znaczeniu światowego plakatu, który coraz częściej staje się dziedziną prestiżowego designu, przestrzenią intencjonalną, w której charakter projektanta i jego indywidualny styl, doskonale harmonizuje z przekazywaną treścią.

Przyjrzyjmy się zatem sylwetkom i plakatom tegorocznych laureatów konkursu. Na tle światowego designu nieustannie prym wiodą Polacy. Złoty medal wśród profesjonalistów został przyznany projektantowi,
który dyplom uzyskał w pracowni plakatu prof. Henryka Tomaszewskiego, a w latach 1975-1978 był asystentem w pracowni malarstwa Teresy Pągowskiej. Spuścizna Polskiej Szkoły Plakatu zaowocowała w pracach Wiesława Rosochy niezwykle lirycznymi, autonomicznymi i metaforycznymi obrazami. Graficzne, o dużej skali szarości rysunki i ilustracje, projektant adaptuje na potrzeby sztuki użytkowej, poddając wieloznaczeniowość wykorzystywanych symboli celowości zakodowanego komunikatu. Typografia jest kompozycyjnym dopełnieniem całości. Tekst w plakatach Rosochy pełni drugorzędną rolę, funkcję głównie informacyjną. Plakat, który otrzymał Złoty Medal, jest w dużej mierze uhonorowaniem całokształtu twórczości projektowej i artystycznej Rosochy. Jury, w międzynarodowym składzie, pod przewodnictwem Davida Crowley’a przyznało nagrodę za projekt plakatu towarzyszący własnej wystawie artysty w Powiatowej Galerii Sztuki Współczesnej w Ostrowie Wielkopolskim, o tytule „Inne obszary, inne formaty”.

Bliżej z pracami Rosochy mogą się Państwo zapoznać oczywiście na wystawach towarzyszących Biennale Plakatu, jak również na stronach z portfolio autora, do których link podaję poniżej:

http://www.rosocha.pl/

Srebrnym medalistą wśród profesjonalistów został Andreas Golde z Niemiec za plakat Theodor W.Adorno. Uniwersytet Folkwang. Jury konkursu swoją decyzję uzasadnia w następujący sposób:
„Plakat Andreasa Golde ilustrujący seminarium poświęcone dorobkowi Theodora W. Adorno oddaje delikatną konstrukcję pism filozofa w formie quasi-strukturalnych bloków. Ograniczona paleta kolorów, dyskretna typografia i technika rastra robią oszałamiające, niezapomniane wrażenie.” Żeby lepiej zrozumieć koncepcję plakatu, trzeba koniecznie sięgnąć po teorię krytyczną filozofa, która w odróżnieniu od tradycyjnego postrzegania świata
wedle Kartezjuszowkiej teorii tradycyjnej, nie jest zbiorem oddzielnych przedmiotów i podmiotów, a ich relacje się przenikają, czasem można również powiedzieć, że zazebiają się nawzajem. Podmiot nigdy nie istnieje bez przenikania ze społeczeństwem, kulturą, historią itd. Zatem plakat Andreasa Golde oddaje istotę filozofii Adorno. Projektant poprzez zastoswanie rastra, fragmentarycznej fotografii, oraz przestrzennych form geometrycznych, które tworzą figurę niemożliwą wprowadza widza w przestrzeń przenikających się elementów, które do końca nie sprecyzowane tworzą całość.

 

Adorno

(więcej na temat teorii krytycznej możeci Państwo przeczytać pod linkiem:
http://libra.ibuk.pl/book/1451

Twórczość Andreasa Golde, jest bardzo różnorodna, a forma podporządkowana całkowicie przekazywanej treści. Znajdziemy wśród projektów plakatów Golde minimalizm i przestrzeń wypełnioną elementami
w kompozycji otwartej, wielorakość zastosowanych technik i layoutów. Środek w postaci rastra lub migoczących form geometrycznych znajdziemy w kilku pracach artysty. W pewnym sensie można powiedzieć że staje się to znakiem rozpoznawczym. Więcej twórczych rozwiązań projektanta mogą Państwo obejrzeć na jego stronie internetowej:
http://andreasgolde.de/

 

041

Srebrny medal otrzymał również Jakob Kirch, projektant który korzysta z nowoczesnych rozwiązań typograficznych. Jego plakaty emanują nowatorskim podejściem do krojów pisma, struktur, wykorzystania kształtów i kolorów, które same w sobie stają się odzwierciedleniem treści. Kirch razem z zespołem projektantów bawi się formą, inspirując także innych designerów. Srebrny medal Kirch otrzymał za plakat, który wpisuje się w założenia jego twórczości. Plakat otwarcie sezonu 2013/14 w Teatrze Miejskim w Stuttgarcie jest wyrazisty i ekspresyjny, tak samo zresztą jak sam teatr. Działa na wyobraźnię, pobudza do myślenia.

Wiele z jego działań typograficznych mogą Państwo obejrzeć na stronie:

http://lamm-kirch.com/

http://www.typographicposters.com/lamm-kirch/

134www,mXR5oa6vrGuYqcOKaaQlamm-kirch-donights-posterlamm-kirch-khd-various-stages-testrun-poster-1

 

Brązowy medal wśród profesjonalistów otrzymali:
Freeman Lau Siu Hong, Hong Kongza plakat: Symbioza 
Lech Majewski, Polska za plakat: Beckett
Dmitry Mirilenko, Rosja za plakat: Majakowski 120 (1, 2, 3)

20131108_freeman_poster_artworkBecket

brazowy_medal_dmitry_mirilenko_rus_majakowski_120_1_2_3

 

Freeman Lau Siu Hong to projektant zajmujący się wieloma dziedzinami designu. Jest odpowiedzialny za organizowane co rok Design Center i Design Week w Hong Kongu, dla międzynarodowych projektantów.
Jury jako uzasadnienie werdyktu zwróciło uwagę na liryczną formę przedstawienia drzew, relacji człowieka z naturą. W plakacie Freemana widoczne jest także nawiązanie do jego pracy, „Krzesło” za którą otrzymał nagrodę. Prace designera łączą komunikację, biznes, sztukę i design, promują również Japonię za granicą państwa.
Więcej z jego działań komercyjnych i artystycznych mogą Państwo zobaczyć na:

http://www.freemanlau.com/en/index.html

„Beckett” Lecha Majewskiego to plakat, w którym przestrzeń kontrastuje z dużymi formami typograficznymi. Kompozycja złożona z dużej pionowej formy typograficznej oraz rentgenowskiej postaci człowieka podkreśla idę egzystencjalizmu, gdzie człowiek całkowicie jest zdany na samego siebie i własne wyboru. Plakat idealnie odzwierciedla indywidualizm jednostki i jego zamknięcie się na świat. Pusta biała przestrzeń podkreśla jeszcze samotność i wolność człowieka w egzystencjalizmie. Natomiast mnogość napisów, które umieszczone zostały na kobiecie, wzmacnia jeszcze emocjonalny przekaz plakatu, podkreślając egzystencjalne rozterki.
Majewski również wywodzi się także z pracowni Henryka Tomaszewskiego.
Więcej z jego plakatów mogą Państwo zobaczyć pod adresem:

http://vidical.com/?gallery-item=75-teatr-powszechny

Można powiedzieć, że werdykt jury był całkowicie uzasadniony. Dlatego też kolejne artykuły poświęcone będą młodym adeptom sztuki projektowej i sylwetkom projektantów, których prace możemy oglądać w Warszawie.

 

 

 


Coś zwróciło Twoją uwagę? Napisz o tym do nas!