W kolejnym odcinku z serii „Nowe oblicze OOH” eksperci z magazynu Media Life przewidują w nadchodzących latach znaczny wzrost wydatków na reklamę OOH.

Wydawałoby się, że rynek OOH w Stanach Zjednoczonych w porównaniu z innymi, dynamicznie rozwijającymi się mediami, charakteryzuje się dość skromnym, jednocyfrowym wzrostem obrotów z roku na rok. Bliższe spojrzenie na to, co dzieje się w reklamie zewnętrznej w USA, daje jednak trochę inny obraz. Choć wzrost budżetów wydawanych na tę formę reklamy licząc rok do roku jest skromny, to efekt kumulacji wydatków robi wrażenie.

Wszystko wskazuje na to, że tendencja ta będzie się utrzymywać i wzrost wydatków na reklamę zewnętrzną w najbliższych latach będzie bardzo wyraźny. Pytanie brzmi – jak szybko stanie się to faktem i kto z branży OOH zyska najwięcej a kto będzie przegranym?

Jak wiadomo, gwałtowne wzrosty potrafią nieźle zmienić oblicze rynku. Mogą być destrukcyjne dla jednych, dla innych oznaczają zaś szansę na objęcie pozycji lidera. Takie zmiany nagradzają innowatorów a karzą tych, którzy nie byli w stanie wyczuć zmieniającego się trendu i nie zaadaptowali się do nowego, bardziej konkurencyjnego rynku.

Przyjrzyjmy się liczbom: w roku 2002 reklama zewnętrzna (wliczając reklamę w kinach) miała 3,7 % udziału w wydatkach reklamowych. W tym roku ten udział wzrośnie do 5,2% (czyli ponad 9 miliardów dolarów wydanych na OOH w/g prognozy ZenithOptimedia).
Zmiana udziału nie wydaje się tak imponująca?
Zwróćcie uwagę, że jest to wzrost aż o 74% wydatków!

Tylko od 2010 roku reklama zewnętrzna wzrosła o 18% a na lata 2014-2018 przewidywany jest dalszy 20% wzrost przychodów.
Oczywiście za ten wzrost odpowiadają w dużej mierze zmiany, jakie zaszły w branży OOH – napływ nowych technologii, kapitału i talentów a także lepsze metody badawcze. Klienci mają teraz dostęp do znacznie większej gamy produktów reklamowych, coraz więcej Klientów korzysta z rozwiązań, oferowanych przez to medium i są oni coraz bardziej zadowoleni z wyników, jakie dzięki OOH mogą osiągnąć.

Za wzrost przychodów branży odpowiedzialne są trzy główne obszary:

  • Digital OOH – wydatki na tę formę reklamy zewnętrznej wzrosły z 1,1 miliarda dolarów w 2010 roku do 1,9 miliarda dolarów w roku ubiegłym.
  • Ambient Media – po znacznym spadku wydatków na reklamę ambientową w 2009 roku
    (37% spadek w porównaniu z 2008), powoli odbudowuje ona swoją pozycję. Bardzo pomocne są media społecznościowe. Dobrze pomyślana kampania ambientowa przekształcona w internecie
    w kampanię viralową może wygenerować miliony kontaktów i zagwarantować reklamodawcy wysoki zwrot z inwestycji. W 2013 roku reklama ambientowa wygenerowała 856,5 mln dolarów przychodów.
  • Reklama w kinie – wydatki na reklamę kinową, która w USA zalicza się do reklamy zewnętrznej, potroiły się od 2002 roku.
    Obecnie reklama kinowa to 0,5 % wszystkich wydatków reklamowych i 678 milionów dolarów przychodów w 2013 roku.

Ze wszystkich tradycyjnych mediów tylko reklama zewnętrzna odnotowuje wzrosty wydatków.
Pozostałe media borykają się ze spadkami. Dziesięć lat temu dało się zauważyć odpływ budżetów reklamowych z prasy do reklamy zewnętrznej. Obecnie reklama OOH w Stanach Zjednoczonych odbiera budżety reklamowe nie tylko prasie ale i magazynom, radiu a nawet stacjom telewizyjnym.

 

222

Fot. Michał Kopera / Chicago