Przestrzeń, prywatna czy publiczna, to miejsce służące także komunikacji, które łatwo można przekształcić w niechciane i niepożądane wesołe miasteczko, stworzone z nieskutecznych reklam outdoorowych.
Poza stylem, poza dobrym smakiem, poza swoją kolejnością każdy chce opowiedzieć coś o sobie.

Czy Ty, drogi Odbiorco reklamowych komunikatów, nie masz czasem ochoty oczyścić przestrzeń
z nieczytelnych i szkaradnych reklam?
Ale czy całkowity brak reklamy zewnętrznej nie sprawi, że będziesz mieć ograniczony dostęp do informacji, o tym co może być interesujące, korzystne czy pożyteczne? Reklama została stworzona dla ludzi.

Co w takim razie tak naprawdę może przeszkadzać Ci w reklamach out of home?
W dużej mierze jest to na pewno horror vacui, tzw. lęk przed pustką w sztuce projektowej.
Czym się to objawia? Dekoratywnością, przeładowaniem form graficznych i literniczych, tendencją
do zapełniania całej powierzchni kompozycji. Adaptowaniem reklam prasowych i telewizyjnych na nośniki outdoorowe. W przestrzeni publicznej – wykorzystaniem każdego wolnego miejsca do celów reklamowych.

A tak naprawdę w outdoorze skuteczniejsze jest umiłowanie japońskiego minimalizmu. Pusta przestrzeń, jednolite, pozbawione gradientów tło funkcjonuje jako integralny element kompozycji, kieruje wzrok odbiorcy na komunikaty. Wpływa na jego czytelność i czystość. Projektując plakat outdoorowy pamiętaj!: Twoja reklama nie musi być horrorem dla Twoich odbiorców. Zminimalizuj treści, stosuj słowa-klucze
i symbole w postaci jednego lub dwóch głównych elementów. Twój projekt będzie dzięki temu czytelny
i przejrzysty. No chyba, że rozciągniesz lub wydłużysz liternictwo, zastosujesz ozdobne fonty, przypadkiem wkradnie Ci się gdzieś jakiś mały chochlik drukarski lub użyjesz zbyt dużego, zbyt małego kerningu
(odstępów między parami znaków) i interlinii (odstępów między wersami). A dodatkowo jeszcze zastosujesz efekty podcienia pod hasłem. Masz wtedy pewność, że teksty na Twojej reklamie będą nieczytelne.

VirginWorldCup48sheet

Reklama Virgin Atlantic / żródło: www.chrisrawlinson.com/2010/06/virgin-atlantic-england-team-airline/

Co możesz zrobić, żeby uniknąć zdeformowania informacji? Stosuj sprawdzone kroje pisma,
znanych autorów, z polskimi znakami diakrytycznymi, a nie tymi dorabianymi ręcznie. Używaj zarówno małych, jak i dużych liter w ich dużym stopniu pisma, żeby były dobrze widoczne z daleka.
Korzystaj z jednego kroju pisma w paru odmianach, np. grubej i regularnej. I najważniejsze, wybieraj kroje pisma o jednorodnej, prostej budowie tzw. antykwy linearne bezszeryfowe.

blackhawks-billboard_aotw

Reklama McDonald’s / źródło: www.adsoftheworld.com

Wówczas możesz być z siebie zadowolony, nic nie zakłóci odbioru tekstów na Twoim plakacie outdoorowym. Ale jeszcze uważaj, bo Twój projekt może nadal stać się szkaradą w przestrzeni.
Dlaczego? Wystarczy, że Twoja reklama będzie pokazywać nietyczne grafiki, przesiąknięte agresją i seksem zamiast miłością, niezgodne z dobrymi obyczajami lub godzące w godność człowieka czy obrażające uczucia religijne.

SISLEY-FASHION-JUNKIE-1

Reklama Sisley / źródło: www.adsoftheworld.com

Możesz też użyć przypadkiem nieaktualnego symbolu, który potrafi rozpoznać tylko nieliczna grupa ludzi lub wprowadzić w błąd odbiorcę, zamiast jasno przedstawić informację.
Plakat będzie działał na emocje – ale negatywne. Odbiorca może poczuć niechęć lub zniesmaczenie.
Nie zapomnij więc o umiarze, etyce i dobrym smaku. Wywołuj empatię, pozytywne emocje.
Korzystaj ze zrozumiałych przez ogół społeczeństwa symboli, pokazanych w ciekawej, zaskakującej, wpływającej na wyobraźnię formie graficznej. Oczywiście niekiczowatej! Bez stosowania pastelowych, cukierkowych tonacji. Zrezygnuj z wypranego różu czy rozbielonego seledynu.
Nie przesadzaj z nadmiernością, przepychem form i kolorów.
Kiczowaty plakat jest zawsze nie na miejscu, skierowany do niewłaściwych odbiorców, zbyt pospolity
by mógł zostać zapamiętany i zbyt zawiły, by mógł zostać prawidłowo zinterpretowany.
Chyba, że kiczowata forma podyktowana jest celowym działaniem informacyjnym.

Za co jeszcze można skrytykować plakat outdoorowy?
Za to, że jest niedopasowany do percepcji: stosujemy zbyt małe logo, nieskutecznie rozmieszczamy elementy na plakacie, wywołujemy w odbiorcach złudzenia optyczne, zniekształcające tekst czy też źle dobieramy kolor tła w stosunku do otoczenia. Nie stosuj niebieskiego tła w plakacie, jeżeli będzie umieszczony na tle niebieskiego nieba. Zapytaj, gdzie będzie prezentował się Twój plakat outdoorowy.
W mieście? Blisko lasów? Na otwartej przestrzeni? I odpowiednio dobierz kontrastowe, zdecydowane kolory, odcinające się od otoczenia, tak jak odcienie skóry człowieka odcinają się z tła na niebieskich
lub zielonych blue boxach.

Zatem kicz, szkarada deformacja i horror nie muszą być Twoim udziałem.
Przekształcaj przestrzeń we właściwy i estetyczny sposób.
Zamiast zmieniać otoczenie, zmień podejście do projektowania plakatów.
Twój sukces zależy w takim samym stopniu od dobrania właściwej strategii
i pozycjonowania marki jak i od skutecznej kreacji outdoorowej.

"Artykuł został wcześniej opublikowany 
w portalu NowyMarketing.pl w maju 2015" 

 

Jet Line

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
Broniewskiego 3
01-785 Warszawa
22 839-78-74
jetline@jetline.pl

© Jet Line 2018