PROMOWANIE firmy – wskazówki i przestrogi.

Archiwum Jet Line 02 Gru 2014,
PROMOWANIE firmy – wskazówki i przestrogi.

Obserwując rzeczywistość dookoła, niejednokrotnie uświadamiamy sobie, że w każdej dziedzinie życia mamy wiele możliwości wyboru. Do naszej dyspozycji jest szeroki wachlarz usług i produktów.
O ich popularności decyduje jakość, innowacyjność, poziom obsługi Klienta
i w dużej mierze działania promocyjne, wyróżniające firmę na tle konkurencji.
Jak skutecznie prostymi i tanimi metodami wypromować swoją działalność? Co sprawia, że marka staje się mocna i popularna?

To pytania, które stawiają sobie mali, średni i duzi przedsiębiorcy.
Według Scotta Coopera, Fritza Grutznera i Brika Coopera o sile marki decyduje sześć kluczowych cech. Wybrałam cztery, o których chcę dziś napisać. Autorzy książki „Promowanie firmy – wskazówki i przestrogi” na pierwszym miejscu stawiają taką cechę jak znajomość marki.
Aby firma i jej produkty/usługi stały się popularne, konsekwentnie trzeba budować świadomość marki w społeczeństwie poprzez działania reklamowe. Ważna jest czytelna i przystępna informacja o firmie, jej działaniach, postaciach, korzyściach jakie dostarcza swoim Klientom.

Na drugim miejscu autorzy wyróżniają postępowość marki.
Kiedy przedsiębiorcy zwracają uwagę na trendy i zachowania społeczne, potrafią przewidzieć
i odpowiedzieć na potrzeby Klientów z dużym wyprzedzeniem, oferując tym samym innowacyjne produkty i technologie. Dzięki temu marka ciągle jest na topie.


leroyyy


Na trzecim miejscu jest oryginalność marki.
Produkt lub usługa, żeby zyskała grono stałych Klientów, powinna wyróżniać się na tle konkurencji. Wbrew pozorom, nie musi być idealna, może mieć coś tak charakterystycznego jak głośny warkot silnika Harley-Davidson, który stał się pewnego rodzaju smaczkiem marki. Dlatego tak ważne jest, by nie bać się odmienności, a pokazać ją rynkowi jako jeden z atutów marki.

Jak zapewne się więc domyślacie – czwartą cechą jest autentyczność.
Tak samo jak w życiu tak też w promocji firmy, produktów i usług najmniejsze kłamstwo zostanie zauważone przez ludzi, a marka wówczas traci wiarygodność. Przekazywanie prawdziwych komunikatów, popartych działaniami, to skuteczna forma pozyskiwania właściwych Klientów. Stąd mniejszym zaufaniem społeczności obdarzają firmę, która nie informuje o swojej historii, celach, idei powstania i działania. Dlatego łatwiej nam, potencjalnym Klientom związać się z marką, której rozwojowi towarzyszyliśmy od początku jej powstania, patrzyliśmy na jej wzloty, widzimy i znamy jej sposób komunikacji, niż z taką, o której której nic nie wiemy i jest dla nas bezosobowa.

Mając wszystkie wyżej wymienione cechy, łatwiej będzie nam komunikować się z Klientami, zachęcać do interakcji, rozmawiać o decyzjach zakupowych, wyzwalać pozytywną energię i utwierdzać w dobrych nawykach. Sekret tkwi w zastosowaniu właściwych metod. Znane marki skutecznie wpływają na przeobrażenia w sposobie myślenia społeczeństwa. Nike motywuje do zmiany trybu życia na zdrowszy, aktywny; Coca Cola promuje styl życia wśród rodziny i przyjaciół, PZU wychowuje odpowiedzialnych kierowców, wysyłając komunikat: ostrożnie poruszajmy się po drogach ze względu na bliskich itd. A zatem duże marki uczą w swoich komunikatach reklamowych, jak mądrze i przyjemnie żyć.


green_5


Pozostaje nam dobrze skonstruować przekaz reklamowy. Należy pamiętać, żeby nie był zbyt oczywisty, a wszystkie wyżej wymienione cechy nie były bezpośrednio wyrażone. Niedopowiedzenie bowiem jest jedną z najważniejszych cech dobrej promocji i reklamy. Zostawia odbiorcom przestrzeń do dopowiedzenia i przekazania dalej historii o marce.

Jak piszą autorzy książki: [ (…) gdy w opowieści o marce brakuje pewnej informacji, wypełniamy tę lukę. Wtedy tworzymy nasze własne historie. A jako że zaistniały w naszym umyśle stajemy się z nimi bardziej emocjonalnie związani. Stają się częścią opowieści o marce.]


1e049d315a28350d6b86a127494c6317


Jak zatem dobrze konsekwentnie opowiadać wciąż taką samą historię, żeby nie znudziła Klientów?
Z pomocą przychodzi zbiór symboli i archetypów, znanych od początku świata. Każdy z nich wywołuje w odbiorcach konkretne emocje. Na przykład Leroy Merlin 
i Nike posługują się archetypami bohatera – zwycięzcy, który świetnie pokonuje swoje problemy i mężnie stawia czoło trudnościom. Łatwiej jest wówczas nawiązać bliską relację z marką.

Tych, którzy chcą się dowiedzieć więcej, jak stworzyć autentyczną opowieść o marce zachęcam do przeczytania książki „Promowanie firmy – wskazówki i przestrogi”.

A tym którzy nas już znają, zadaję pytanie :).
Jak myślicie – jaki wspólny archetyp jest podstawą komunikacji reklamowej Jet Line Fundacji Rejs Odkrywców?


Coś zwróciło Twoją uwagę? Napisz o tym do nas!