Raz na pięć lat jest w Polsce prowadzone badanie Generalnego Pomiaru Ruchu. Ostatnie takie pomiary odbyły się w roku 2015, a zeszłym tygodniu (kwiecień 2016 r.) zostały opublikowane pierwsze wyniki.

Przez cały ubiegły  rok, na 18 022 km dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA był liczony ruch pojazdów – efektem tej pracy jest publikacja danych, przede wszystkim w postaci wartości Średniego Dobowego Ruchu (SDR), czyli liczby pojazdów które (średniorocznie) poruszają się po danym odcinku
drogi w ciągu doby.

Po zapoznaniu się z pierwszymi danymi, warto zwrócić uwagę na kilka faktów:

  • średni SDR w roku 2015 dla całej sieci dróg krajowych wyniósł 11 178 pojazdów / doba i był o 14% wyższy niż w roku 2010;
  • średni SDR w roku 2015 dla dróg międzynarodowych (drogi międzynarodowe to 13 głównych dróg krajowych), wyniósł 20 067 pojazdów / doba i był o 20% wyższy niż w roku 2010;
  • 2 700 km dróg (są to głównie autostrady i drogi ekspresowe) – czyli 15% całej sieci dróg krajowych, skupia 40% całego ruchu, jaki odbywa się na drogach krajowych;
  • budowa obwodnic powoduje przenoszenie dużej części ruchu miejskiego poza miasto, bardzo dobrym przykładem jest zachodnia obwodnica Warszawy, która obecnie jest jedną z najbardziej obciążonych ruchem dróg w Polsce – miejscami SDR przekracza 100 000 pojazdów na dobę;
  • Polacy są narodem wygodnym i oszczędnym – jeżeli równolegle do płatnej autostrady znajduje się droga  dobrej jakości, cieszy się ona bardzo dużą popularnością – np. natężenie ruchu na autostradzie A2 i na drodze 92 na odcinku Poznań – Września są bardzo podobne. Tam, gdzie autostrada jest bezpłatna, na drogach równoległych nastąpiły bardzo duże spadki natężenia ruchu;
  • największe obciążenie ruchem jest w województwach: śląskim, małopolskim, łódzkim, mazowieckim i dolnośląskim, najmniejsze w podlaskim i warmińsko – mazurskim;
  • najbardziej obciążonymi ruchem drogami w Polsce są:
    • trasa nr 4: Zgorzelec – Wrocław – Katowice – Kraków – Rzeszów – Korczowa
      jeździ nią w roku średnio 28 870 pojazdów na dobę,
    • trasa nr 1: Gdańsk – Toruń – Łódź – Częstochowa – Gliwice – Chałupki
      26 562 pojazdów na dobę,
    • trasa nr 2: Słubice – Poznań – Warszawa – Terespol
      24 031 pojazdów na dobę,
    • trasa nr 8: Budzisko – Białystok – Warszawa – Piotrków Trybunalski – Wrocław – Kudowa Zdrój
      21 802 pojazdów na dobę;
    • trasa nr 7: Gdańsk – Warszawa – Radom – Kielce – Kraków – Chyżne
      20 596 pojazdów na dobę;
  • zmniejsza się udział ruchu nocnego w ogólnym natężeniu ruchu i wynosi ono 12,1% (w roku 2010 było to 13,6%);
  • w roku 2015 ruch w miesiącach letnich był o 10,5% wyższy od średniej, zaś w miesiącach zimowych o 11% mniejszy od średniej.

Jak na tle tych danych prezentuje się sieć Motorway 12×4 m?

Bardzo dobrze.
Średnie natężenie ruchu przy tablicach sieci Motorway wynosi 25 071 pojazdów na dobę i jest o 124% wyższe, niż średnia ruchu na drogach krajowych.
Średnie natężenie ruchu w przypadku tablic Motorway, ustawionych przy drogach międzynarodowych wynosi 27 674 pojazdów na dobę i jest większe od średniej za 2015 o 38%.

Więcej danych na stronie:
http://www.gddkia.gov.pl/pl/2551/GPR-2015