Autor/ka:
Agnieszka Maszewska

Digital OOH: dane, fakty i pomysły. Czy coś jest najważniejsze?

Digital OOH

Ostatnio dużo się mówi i pisze o Digital OOH w kontekście liczb, danych, policzalności widowni i standardu badań. To jest słuszne i ważne, ponieważ DOOH to medium policzalne (uwaga, spoiler alert: jest duża szansa, że klasyczny OOH również wkrótce będzie dostarczał dane o widowni) i jak najbardziej należy z tego korzystać.

Są jednak inne supermoce komunikacji OOH, cyfrowej i tradycyjnej. Są nią naturalna obecność w przestrzeni oraz często z niej wynikająca kreatywność. Jestem pewna, że gdy dostęp do różnych danych będzie już powszechny i naturalny, gdy ta potrzebna standaryzacja wejdzie w życie i już nie będzie emocjonować, częściej będziemy wracać do podstaw magii w reklamie: kreacji, pomysłu, zabawy i inteligencji.

Komunikacja marketingowa i reklama to równie bardzo rzecz o kreatywności i pomysłach, o których zawsze mawiamy, że najlepsze pomysły są najprostsze i najtrudniej się na nie wpada. Na pocieszenie powiem, że jak już się wpadnie, to od razu się wie: to jest to.

Digital OOH

Dobry pomysł, czyli jaki?

Na pewno wiecie, że szukanie pomysłów można zacząć od burzy mózgów. No więc naprawdę można i bardzo warto. Dzięki niej odpowiecie sobie na pytanie: dobra kreacja, czyli jaka?  Zauważalna, widoczna, ciekawa, budząca pozytywne skojarzania, wpadająca w oko i ucho …  Myślcie i zapisujcie jak najwięcej określeń, które przyjdą Wam do głów. Co to znaczy dobry pomysł dla Was, dla komunikacji tej marki, w tym czasie i w tym miejscu? Kiedy będziecie z niej zadowoleni?

Podpowiemy, co wyszło w badaniach spotów projektowanych na nasze ekrany Digital OOH. Gdy badaliśmy grafiki na MORE, dowiedzieliśmy się, że ludzie lepiej odbierają i zapamiętują kreacje dynamiczne, animowane, z żywymi i kontrastującymi kolorami. Wolą je od statycznych obrazów w delikatnych, subtelnych kolorach.

Digital OOH

Ustalcie też, czego nie chcecie (raczej nie chcecie słabego projektu).

W reklamie słaby projekt to przed wszystkim taki, gdy nie przestrzega się w nim zasad percepcji.  W reklamie specyfika medium i sposób odbioru reklamy przez widza są podstawą. Czasem jednak nie są honorowane i dlatego zdarza się, że ciekawe pomysły są niezauważane.

Słaby projekt powstaje także wtedy, gdy poszczególnym elementom brakuje równowagi. Kompozycja, kolorystyka, krój pisma, obraz jest częścią całości. Jeśli kompozycja jest dynamiczna a kolorystyka pastelowa, krój pisma odbiega od symboliki, pojawi się chaos. I niby wszystko z osobna gra, ale całość przynosi dysonans.

Digital OOH

A więcej o  tym, jak działają ekrany DOOH, o kreacji i kreatywności w OOH i Digital OOH pisaliśmy – na przykład tutaj albo tutaj. Czytajcie i inspirujcie się!