HR w małej firmie. Źle potraktowany kandydat…
Jesienią ubiegłego roku polska Koalicja na Rzecz Przyjaznej Rekrutacji przeprowadziła badanie Candidate Experience. 65% pracodawców uważa, że dba o relacje z kandydatami na każdym z etapów rekrutacji. Jednocześnie 57% kandydatów twierdzi, że tak się nie dzieje i że firmy wcale nie dbają o relacje z nimi.
Zrobiłam szybki rachunek sumienia – ostatnio prowadziliśmy kilka rekrutacji i przygotowujemy się do kolejnej.
Jakie błędy popełniliśmy?
Które potrafimy wyeliminować?
Co i dlaczego mamy na sumieniu?
Przejście od nieświadomej niekompetencji do nieświadomej kompetencji – czyli profesjonalizacja działań w otwartej rekrutacji to dla nas, małej firmy w której nie ma działu HR, jest ciekawym wyzwaniem. Przeczytałam więc raport eRecruitment Solutions „Źle potraktowany kandydat to utracony klient” z uwagą.
Czy wiecie, co najbardziej zniechęca ludzi do potencjalnego pracodawcy? Otóż są to między innymi:
- brak nazwy firmy, utrzymywanie w tajemnicy nazwy firmy oferującej pracę – jeśli nie ma takiej potrzeby a także brak danych kontaktowych,
- nieprecyzyjny opis stanowiska pracy z jednej strony i mało informacji o tym, co firma oferuje pracownikom z drugiej,
- negatywne komentarze i kiepski wizerunek firmy wśród znajomych, na portalach społecznościowych,
- konieczność pisania listu motywacyjnego oraz wypełniania długich formularzy aplikacyjnych,ale także:
- wygórowane wymagania,
- konieczność znajomości języka obcego,
- brak podanego wynagrodzenia,
Dla wielu osób, pamiętających dawne inne czasy procesów rekrutacyjnych, fakt że pracodawca miałby dbać o – nadal jeszcze – potencjalnych pracowników, może brzmieć dziwnie. Tymczasem okazuje się, że im lepsza sytuacja na rynku pracy, tym wyżej pracownicy stawiają poprzeczkę firmom i rekruterom.
Zapowiada się ciekawie – jak wspomniałam, wkrótce zaczynamy nową rekrutację.
Ale także dlatego, że relacja pracodawca – pracownicy jest jednym z wymiarów społecznej odpowiedzialności każdej firmy.
Więc dobrze, że poprzeczkę wysoko stawiają nie tylko pracodawcy, ale też pracownicy.
Czy zdarzyło się Wam wziąć udział w rekrutacji, po której powiedzieliście sobie: „O nie. Chcę pracować ale nie chcę TU pracować”?
Raport eRecruitment Solutions „Źle potraktowany kandydat to utracony klient”, Warszawa 2015 r. jest do pobrania na stronie http://przyjaznarekrutacja.pl/