Rok temu, także w rocznicowym tekście 100 lat temu. Reklama w przedwojennej Warszawie pisaliśmy o tym, jak w okresie międzywojennym wyglądała reklama zewnętrzna. Dziś przykład ówczesnej reklamy prasowej, choć outdoor także się pojawi.

Pod koniec XIX w Warszawie jednym ze znaczących kreatorów mody był Dom Mody Bogusław Herse. Firma Bogusława Hersego chętnie i często korzystała z reklamy. Ogłoszenia pojawiały się w dużej części wydawanych ówcześnie czasopism.
W 1899 roku Dom Mody Bogusław Herse zyskał nową siedzibę, przy ulicy Marszałkowskiej 150. Gmach, który znajdował się pomiędzy ulicami Królewska a Rysią dziś już nie istnieje, można natomiast obejrzeć go na starej pocztówce.

To zdjęcie jest ciekawe także z tego względu, że są na nim widoczne dwa pierwsze, systemowe, outdoorowe nośniki reklamowe, które były popularne w Warszawie na przełomie XIX i XX wieku: kiosk do anonsów i słup reklamowy.

Dom mody Herse urządzał pokazy, a jedną z modelek była aktorka Stefania Grodzieńska. Firma wydawała również własne katalogi, prowadziła sprzedaż wysyłkową. Panie, które nie mogły przyjechać do Warszawy, mogły wysłać swoje wymiary (dostępne były specjalne blankiety – formularze), dołączyć swój dobrze leżący stanik i czekać na przesyłkę z suknią, uszytą specjalnie, na pod wymiar, u Hersego.
Firma korzystała z faktu, że ich klientkami są znane i popularne osoby. W Domu Mody Herse ubierały się aktorki Hanka Ordonówna i Maria Majdrowiczówna, a także panie: Zofia Batycka – Miss Polonia 1930, Maria Mościcka – żona prezydenta RP, pani ambasadorowa Laroche – żona ambasadora Francji, hrabina Beata Branicka, hrabina Maria Potocka, pani prezesowa Augustowa Zaleska – żona prezesa Banku Handlowego i wiele innych dam.

Jednym z czasopism, w którym ukazywały się reklamy Domu Mody Herse, był Tygodnik Ilustrowany, pismo społeczno-kulturalne, ukazujące się od roku 1859 nieprzerwanie przez 80 lat.
Przeglądając archiwalne roczniki natrafiłem w wydaniu ze stycznia 1919 roku na bardzo ciekawą reklamę firmy Hersego:

Reklama dotyczy kolekcji futer, a na ilustracji widzimy polskiego żołnierza w maciejówce, jadącego samochodem, na którym znajduje się proporzec z orłem.
Jest to być może pierwsza reklama, która pokazuje nową rzeczywistość na początku 1919 roku.

Więcej o historii firmy Dom Mody Bogusław Herse przeczytacie na stronie: Herse