Feminatywy – wsp贸艂praca z O j臋zyku w ramach cyklu Przemiany.

 

Feminatywy by艂y i s膮 naturalne w j臋zyku. To po prostu 偶e艅skie formy nazw zawod贸w i tytu艂贸w. Pomagaj膮 precyzyjnie przekaza膰 wiadomo艣膰.

Wed艂ug Rady J臋zyka Polskiego (2012 rok),

formy 偶e艅skie nazw zawod贸w i tytu艂贸w s膮 systemowo dopuszczalne. Je偶eli przy wi臋kszo艣ci nazw zawod贸w i tytu艂贸w nie s膮 one dot膮d powszechnie u偶ywane, to dlatego, 偶e budz膮 negatywne reakcje wi臋kszo艣ci os贸b m贸wi膮cych po polsku.

To, oczywi艣cie, mo偶na zmieni膰, je艣li uznamy, 偶e formy 偶e艅skie wspomnianych nazw s膮 adekwatne, a ich u偶ywanie mo偶e ju偶 nie wyra偶a膰 stosunku do r贸wnouprawnienia kobiet i m臋偶czyzn, a po prostu precyzowa膰 przekaz. Potrzebna jest zatem normalizacja i upowszechnianie.

Postanowili艣my wi臋c wykorzysta膰 skuteczno艣膰 outdooru聽 i nasze cyfrowe ekrany MORE.

 

Feminatywy w Warszawie

Feminatywy – historia

Nie s膮 niczym nowym

 

Feminatyw贸w w Polsce u偶ywano ju偶 ponad 100 lat temu, gdy kobiety cz臋艣ciej pojawia艂y si臋 w 偶yciu publicznym i zyskiwa艂y kolejne prawa.

Wtedy nie by艂y kontrowersyjne. Co wi臋cej, to przypadki stosowania m臋skich ko艅c贸wek na okre艣lenie kobiet budzi艂y wi臋ksze oburzenie w przestrzeni publicznej.

Co si臋 zmieni艂o, co zadzia艂a艂o?

PRL, wycofanie feminatyw贸w i j臋zyk propagandy. Wtedy, na rzecz „r贸wno艣ci” pr贸bowano pozbawi膰 zawody p艂ci. Jednak przez to, 偶e niemo偶liw膮 jest gramatyczna wersja zawodu w rodzaju nijakim, przyj臋to, 偶e sta艂膮, obowi膮zuj膮c膮 form膮 b臋dzie m臋ska.

Dzisiejsza niech臋膰 do tycg 偶e艅skich form bierze si臋 g艂贸wnie z niewiedzy i przyzwyczaje艅.

Jak to jest, 偶e fryzjerka, sprzedawczyni, ksi臋gowa, nie budz膮 zastrze偶e艅, natomiast adwokatka, chirur偶ka, premierka ju偶 tak? Wydawa膰 si臋 mo偶e, 偶e to tylko kwestia os艂uchania si臋 oraz u偶ywania ich, by sta艂y si臋 naturalne – tak samo jak te, kt贸re swobodnie ju偶 funkcjonuj膮.

J臋zyk kszta艂tuje rzeczywisto艣膰 i samo艣wiadomo艣膰. Jest tworem spo艂ecznym, 偶yje i nieustannie podlega przemianom. S艂owotw贸rstwo to przejaw jego 偶ywotno艣ci i kreatywno艣ci. Proces morfologiczny i fonologiczny feminatyw贸w jest typowy dla j臋zyka polskiego. Nie ma zatem czysto j臋zykowych argument贸w, kt贸re przemawia艂yby za zaprzestaniem ich u偶ywania.

 

Feminatywy psycholo偶ka

 

Na ekranach MORE prezentujemy wybrane feminatywy, przygotowane we wsp贸艂pracy z Portalem O J臋zyku:

 

PROGRAMISTKA

Wszystkie zawody mog膮 by膰 kobiece.

 

IN呕YNIERKA聽

Nauki 艣cis艂e i zawody techniczne s膮 dla wszystkich.

 

MISTRZYNI

Czas dostrzec osi膮gni臋cia wybitnych kobiet.

 

PSYCHOLO呕KA

J臋zyk pozwala nam wyra偶a膰 to, co wa偶ne.

 

ADWOKATKA

Kobiety te偶 chc膮 i mog膮 siebie reprezentowa膰.

 

GRAFICZKA

Bran偶a kreatywna pe艂na jest kobiet

 

GO艢CINI聽

Nadesz艂a pora aby kobiety te偶 czu艂y si臋 zaproszone

 

NAUKOWCZYNI

Nauka wiele zawdzi臋cza kobietom

 

ARCHITEKTKA

Feminatywy s膮 budowane zgodnie z systemem j臋zyka polskiego

 

PREMIERKA

W艂adze mog膮 sprawowa膰 te偶 kobiety.

 

CHIRUR呕KA

Feminatywy podtrzymuj膮 j臋zyk przy 偶yciu.

 

Feminatywy graficzka

Edukacja feministyczna w przestrzeni publicznej

 

Ka偶dy format i ka偶dy kana艂 komunikacji rz膮dzi si臋 innymi i sobie w艂a艣ciwymi prawami. Reklamy out of home nie da si臋 wy艂膮czy膰. Jest w miejscach, gdzie s膮 ludzie i dzia艂a tam, gdzie jest potrzebna. Nie zamyka si臋 w internetowych grupach, wychodzi z baniek komunikacyjnych. Dzi臋ki temu 艣wietnie uzupe艂nia si臋 z Internetem, tworzy efekt synergii. Jak w tej kampanii – nasze dzia艂ania uzupe艂nia艂 Portal o J臋zyku, a my zwi臋kszyli艣my ich widoczno艣膰, by dotrze膰 do nowych dla nich grup odbiorc贸w.

Reklama outdoorowa zwraca uwag臋 nie tylko wygl膮dem i pomys艂em, ale tak偶e zaskakuje odbiorc贸w: tre艣ci, kt贸re by艂y dot膮d w Internecie, mo偶na te偶 spotka膰 na ulicy.

 

Feminatywy - chirur偶ka

 

Zapraszamy do naszego partnera Portal o j臋zyku (@o.jezyku) 鈥 ,聽gdzie Marysia Bolek i Pawe艂 Chr贸l tworz膮 przestrze艅 do swobodnej refleksji nad j臋zykiem.

 

Poznaj mo偶liwo艣ci ekran贸w MORE聽