Reklama i sztuka w outdoorze – czy mają ze sobą coś wspólnego?

„Reklama to największa forma sztuki XX wieku”. Tak twierdził filozof i teoretyk mediów Marshall McLuhan. Sztuka od dawna jest wykorzystywana w reklamie, a reklama była często przedmiotem produkcji artystycznej. Zupa Campbella Andy’ego Warhola jest tego doskonałym przykładem. Czy sztuka może istnieć w outdoorze?

Jest wiele różnych i czasem skrajnych poglądów na temat różnic i podobieństw między reklamą a sztuką. Niektórzy uważają, że reklama nie może być sztuką. Jillian Steinhauer z czasopisma o sztuce Hyperallergic pisze, że: „Sztuka to dwuznaczność, niuans. Reklama może być subtelna tylko do pewnego momentu, jej głównym celem jest potrzeba przekazania wiadomości… Reklama chce być jak sztuka, ale nigdy do tego nie dojdzie, nie jest w stanie stworzyć takiej przestrzeni do refleksji, jak robi to dobra sztuka, w takim wypadku byłaby złą reklamą.”

Niezależnie od podobieństw czy kontrastów i różnic zdań, stawiamy tezę, że OOH – reklama outdoorowa – wychodzi poza cele czysto komunikacyjne. Reklama OOH jest często zewnętrzną ekspozycją dzieł artystów. Czy istnieje lepsze medium do publicznego prezentowania sztuki niż OOH?
Oto kilka przykładów kampanii opartych na sztuce, w których OOH wprowadza dzieła na ulice.

Portrety mieszkańców Wielkiej Brytanii

sztukawoutdoorze1

Magazyn „British Journal of Photography” od 4 lat świętuje wielowątkową tożsamość Wielkiej Brytanii. Co roku organizuje ogromną publiczną wystawę współczesnych fotografii portretowych. Są one wyświetlane na nośnikach DOOH.

Aby świętować wielokulturowość i różnorodność mieszkańców Wielkiej Brytanii, Brytyjczycy przesyłają do magazynu „British Journal of Photography” tysiące fotografii. Spośród nich wybiera się setkę. Te najlepsze zdjęcia są następnie wyświetlane na cyfrowych ekranach DOOH. Wystawa składa się z portretów mieszkańców UK: osób popularnych, znanych i tych do niedawna anonimowych. Każdego roku fotografie ogląda ponad 10 milionów ludzi.

Lokalne talenty Nowego Jorku

sztukawoutdoorze2

W ramach partnerstwa pomiędzy agencją OOH JCDecaux North America z organizacją Public Art Fund, 100 nośników OOH przy wiatach przystanków, prezentuje odbiorcom lokalne talenty Nowego Jorku.

W 2020 r. uwagę przechodniów przykuwa seria zdjęć fotografa Faraha Al Qasimi. Jego wystawa „Back and Forth Disco” przedstawia prywatne i publiczne przestrzenie znane artyście, ujawniając intymne chwile pośród miejskiego zgiełku i hałasu. Ekspozycja potrwa do połowy maja 2020 r.

Podróże Dominique Issermann

Francuska fotografka Dominique Issermann wyświetlała z kolei zdjęcia na temat podróży. Jej kadry można było zobaczyć pod koniec 2016 r. na cyfrowych ekranach lotniska Charlesa de Gaulle’a w Paryżu. Artystka ukazywała autorskie prace, umieszczając je pomiędzy emitowanymi kampaniami reklamowymi. Zdjęcia dobierała w taki sposób, aby wizualnie pasowały do spotów na danym nośniku.

Sztuka na ulicy

Kolejnym przykładem wystawy w przestrzeni miejskiej jest galeria sztuki w Gwatemali, przygotowana przez fundację Fundacją Rozas-Botrán z inicjatywy Arte en las Calles (Sztuka na ulicy). W 2020 r. kampania pokazuje różne aspekty kultury latynoamerykańskiej i zjawisk wyłączenia społecznego. Dzieło jest również prezentowane w Galerii Rozas-Botrán. Kampania ma wypełnić lukę między sztuką a obywatelami i zwiększyć zainteresowanie sztuką latynoamerykańską.

„Paryż i paryżanie” – widziani oczami studentów sztuk pięknych

JCDecaux nawiązał współpracę z École des Beaux-Arts w Paryżu, jedną z najbardziej szanowanych instytucji artystycznych w kraju. Zadaniem było zachęcenie studentów do zaprojektowania … listu miłosnego do stolicy. Przewodnimi tematami są Paryż i jego mieszkańcy. Zwycięskie dzieła i ich autorki: Juliette Green, Nastassia Kotava, Domitille Siergé i Gabrielle Simonpietri obecne były w mieście przez  miesiąc. Na kolumnach ulic miasta zamontowano 200 plakatów.

Outdoor, klasyczny i cyfrowy, przenosi prace artystów na ulice. Sztuka w outdoorze sprawia, że sztuka  – jest bliżej odbiorców. A my przecież jesteśmy odbiorcami i reklamy, i sztuki. Czy to nie wystarczający i podstawowy łącznik tych pozornie tak różnych dziedzin?

https://www.jcdecaux.com/blog/art-out-home-advertising-6-times-ooh-proved-itself-perfect-public-art-gallery