Jesienią ubiegłego roku polska Koalicja na Rzecz Przyjaznej Rekrutacji przeprowadziła badanie Candidate Experience. 65% pracodawców uważa, że dba o relacje z kandydatami na każdym z etapów rekrutacji. Jednocześnie 57% kandydatów twierdzi, że tak się nie dzieje i że firmy wcale nie dbają o relacje z nimi.

Zrobiłam szybki rachunek sumienia – ostatnio prowadziliśmy kilka rekrutacji i przygotowujemy się do kolejnej.
Jakie błędy popełniliśmy?
Które potrafimy wyeliminować?
Co i dlaczego mamy na sumieniu?

Przejście od nieświadomej niekompetencji do nieświadomej kompetencji – czyli profesjonalizacja działań w otwartej rekrutacji to dla nas, małej firmy w której nie ma działu HR,  jest ciekawym wyzwaniem. Przeczytałam więc raport eRecruitment Solutions „Źle potraktowany kandydat to utracony klient” z uwagą.

Czy wiecie, co najbardziej zniechęca ludzi do potencjalnego pracodawcy? Otóż są to między innymi:

  1. brak nazwy firmy, utrzymywanie w tajemnicy nazwy firmy oferującej pracę – jeśli nie ma takiej potrzeby a także brak danych kontaktowych,
  2. nieprecyzyjny opis stanowiska pracy z jednej strony i mało informacji o tym, co firma oferuje pracownikom z drugiej,
  3. negatywne komentarze i kiepski wizerunek firmy wśród znajomych, na portalach społecznościowych,
  4. konieczność pisania listu motywacyjnego oraz wypełniania długich formularzy aplikacyjnych,ale także:
  5. wygórowane wymagania,
  6. konieczność znajomości języka obcego,
  7. brak podanego wynagrodzenia,

Dla wielu osób, pamiętających dawne inne czasy procesów rekrutacyjnych, fakt że pracodawca miałby dbać o – nadal jeszcze – potencjalnych pracowników, może brzmieć dziwnie. Tymczasem okazuje się, że im lepsza sytuacja na rynku pracy, tym wyżej pracownicy stawiają poprzeczkę firmom i rekruterom.
Zapowiada się ciekawie – jak wspomniałam, wkrótce zaczynamy nową rekrutację.
Ale także dlatego, że relacja pracodawca – pracownicy jest jednym z wymiarów społecznej odpowiedzialności każdej firmy.

Więc dobrze, że poprzeczkę wysoko stawiają nie tylko pracodawcy, ale też pracownicy.

Czy zdarzyło się Wam wziąć udział w rekrutacji, po której powiedzieliście sobie: „O nie. Chcę pracować ale nie chcę TU pracować”?


Raport eRecruitment Solutions „Źle potraktowany kandydat to utracony klient”, Warszawa 2015 r. jest do pobrania na stronie http://przyjaznarekrutacja.pl/