Autor/ka:
Archiwum Jet Line

Marsala czy bordo czyli outdoor to kolor

Trudno sobie wyobrazić - tak na stałe - świat bez kolorów, puste ulice, szare miasta.
Bez błękitnego nieba, zieleni trawy, złotego słońca.
Kolory towarzyszą ludziom od zawsze.
Kolory są z nami od narodzin.
Dziecko w pierwszej kolejności rozpoznaje świetliste, jasne kolory i jaskrawe, kontrastowe barwy, dopiero później widzi dokładne kształty.
Mały człowiek widzi aż trzydzieści razy słabiej niż dorosły, jakby patrzył przez szybę.
Dorosły zaś odbiera kolory na podstawie barwy, jasności i nasycenia.

Wiedza o kolorach jest przydatna w projektowaniu reklam outdoorowych, na które często patrzymy
zza okien samochodów, zza mgły, przez deszcz lub śnieg, w bardzo krótkim czasie i pośpiechu.
Decydującą rolę w outdoorze pełni kolor zdecydowany, intensywny, kontrastowy i nasycony.
Dzięki temu widoczny jest z dużych odległości.

Żeby został zapamiętany przez odbiorcę, projektanci wykorzystują funkcję symboliczną
i komunikacyjną koloru. Każdy kolor zawiera w sobie informację, oddziałującą na podświadomość
i zrozumiałą dla ogółu społeczeństwa. To kod, który na przestrzeni dziejów wykreowała sztuka,
nauka i filozofia. Kolory działają na emocje przez przypisane im znaczenie i symbolikę, wywołując określone reakcje.
Zawierają w sobie potencjał zjednoczenia grup, firm a nawet narodowości. Stąd w identyfikacji szanujących się przedsiębiorstw pojawiają się kolory przewodnie promujące firmę lub markę, opowiadające historię o ich wartościach,
podejściu do Klienta, nawet o sektorze działalności.

Więcej na ten temat można przeczytać na stronie:
http://populi.pl/wez-mnie-czyli-o-czym-mowia-kolory-opakowan-brandingu/

color-emotion-guide_512d42458efc1_w1500

 

W zależności od podziału na barwy ciepłe i zimne oraz stopień nasycenia, kolor wpływa na nastroje konsumentów. Kolory zmieszane, przytłumione, ciemne w dużej mierze przygnębiają, kolory jasne, ciepłe, zdecydowane poprawiają samopoczucie i wyzwalają energię.
Instytucje finansowe, urzędy, banki często używają kolorów granatowego, niebieskiego czy turkusowego, wzmacniając w ten sposób poczucie bezpieczeństwa, stabilizacji i równowagi.
Z kolei firmy sportowe, marki odzieżowe, napoje energetyczne korzystają w dużej mierze z czerwieni, pomarańczowego, żółtego, wzmacniając aktywność, radość i pasję.
Kolor czarny wykorzystywany jest do promocji marek eleganckich, ekskluzywnych, tajemniczych a biel kojarzona jest z niewinnością, czystością i świeżością.
Projektując należy pamiętać jednak, że w zależności od kultury i kontynentu do koloru podporządkowane jest czasem przeciwstawne znaczenie. W Europie kolorem żałoby jest czerń, w Chinach - biel.

W wyniku eksperymentów nad rozszczepieniem barw odkryto również kontrast symultaniczny. Kolor zawsze istnieje w relacji do innego koloru,
dlatego też ta sama czerwień na kolorze szarym będzie odbierana inaczej niż na kolorze białym. Zestawienie więcej niż jednego koloru wpływa na większą wieloznaczność komunikacji wizualnej.
Zainteresowanych znaczeniem poszczególnych kolorów odsyłam do strony: http://www.kolorystyka.pl/index.htm

Poza ogólnie rozpoznawalnym znaczeniem kolorów w projektowaniu, w modzie czy w sztuce, zauważamy także zjawisko takie jak moda na określone kolory w ciągu panowania kultur.
Starożytny Egipt i Chiny były zafascynowane kolorami słońca i złotem, Rzymianie czerwienią, a Grecy zielenią i niebieskim. Według Instytutu Koloru firmy Pantone kolorem roku 2015 został Marsala.

 

Zrzut ekranu 2015-01-28 o 10.46.19

 

To - według Leatrice Eiseman’a i jego zespołu - kolor odpowiadający poszukiwaniom i nastrojom ludzi. Stonowany, charyzmatyczny, gustowny, wyrafinowany a zarazem naturalny.
Symbolizujący bogactwo i spełnienie.

Zdecydowanie uważam, że jest to piękny kolor, ale niekoniecznie przeznaczony dla outdooru.
W przestrzeni sprawdzają się kolory intensywne. A zatem kolorem roku 2015 w outdoorze może być jedna z barw podstawowych:
na przykład czerwień czy wykorzystywany w identyfikacji Jet Line kolor bordowy.