Słowniczek OOH i DOOH

A
Audience Measurement

Metoda pomiaru liczby i dopuszczonych prawem cech charakterystycznych osób widzących treści reklamowe na ekranach cyfrowych. Dla potrzeb Audience Measurement wykorzystuje się technologie i urządzenia takie jak sensory, czujniki, czy aplikacje mobilne.

Ambient

Często mówimy, że w reklamie najważniejszy jest dobry pomysł i że najtrudniej się na takie wpada. Drugą kwestią jest zachowanie równowagi miedzy dosłownością a metaforą. Jeśli pamiętacie markę „dog in the fog”, to pamiętacie też zapewne wyprowadzane na smyczy pieski, pieski – których nie było (to znaczy były, ale we mgle, więc nie było ich widać … ). To jest ambient. Reklama out of home w każdej niestandardowej formie, nie na tablicy tylko inaczej.

B
Backlight

W reklamie zewnętrznej oznacza nośnik reklamowy, w którym oświetlenie pada na reklamę od tyłu. Samochody reklamowe MobiJet od Jet Line są właśnie backlightami. Tak mówi się także o materiale, z którego są wykonywane plakaty reklamowe, którego cechą jest właśnie przepuszczanie światła.

Billboard

To gotowy już plakat w dużym formacie i także tablica, urządzenie reklamowe, na którym jest eksponowany plakat. Billboardy mają różne formaty: 12m.kw., 18 m.kw., 36 m.kw., 48 m.kw.

C
Częstotliwość emisji

Średnia liczba emisji w określonym czasie, np. w
minucie, godzinie lub dniu. (IAB Polska)

CPM (Cost Per MILLE)

Cena za 1000 kontaktów (IAB Polska)

CPM DOOH (Cost Per MILLE)

Cena za tysiąc emisji spotu reklamowego na
ekranie DOOH. (IAB Polska)

CPS (Cost Per SPOT)

Cena za pojedynczą emisję spotu reklamowego. (IAB Polska)

CPV (Cost Per View)

Cena za obejrzenie spotu. (IAB Polska)

CMS (Content Management System)

System zarządzania treścią, który umożliwia tworzenie, edycję i publikowanie treści reklamowych na ekranach. CMS pozwala na zarządzanie wieloma ekranami i formatami treści.

Cone of Vision

Kąt widzenia użytkownika, w którym reklama jest widoczna i czytelna, który zależy od odległości i rozmiaru reklamy oraz rozdzielczości ekranu.

Cut out

Dosłownie ‘wyciąć’. Nazywamy w ten sposób przestrzenny element zamontowany na tablicy, który jest immanentną częścią grafiki ale wychodzi poza obrys konstrukcji reklamowej. Powiększają reklamę, zwracają uwagę.

D
Digital Out-of-Home (DOOH)

Cyfrowe medium łączące przestrzeń online
i offline. Spoty są prezentowane na ekranach
umieszczonych w przestrzeni publicznej,
wnętrzach budynków oraz środkach transportu
publicznego. (IAB Polska)

Deal ID

Deal ID to unikalny numer przypisany do transakcji
programmatic. (IAB Polska)

DSP (Demand Side Platform)

Narzędzie dla reklamodawców służące do zakupu
powierzchni reklamowej w modelu programmatic. (IAB Polska)

Długość spotu

Określony czas emisji spotu, najpopularniejsze
to 10, 15, 30 sekund. (IAB Polska)

DCO (Dynamic Creative Optimization)

Technika dopasowywania treści reklamowych emitowanych na ekranach cyfrowych do potencjalnie zainteresowanych odbiorców, na podstawie dostępnych danych o odbiorcach i kontekście. DCO umożliwia generowanie atrakcyjnie spersonalizowanych treści w czasie rzeczywistym.

Delivered Play

Odtworzenie spotu do końca lub do określonego punktu, które jest uznawane za satysfakcjonujące z punktu widzenia efektywności i jako takie podlega płatności przez reklamodawcę.

E
Ekran

Cyfrowy nośnik reklamowy i informacyjny,
prezentujący spoty w postaci grafik, zdjęć, filmów
lub animacji. (IAB Polska)

Emisja

Transmitowanie treści głównie reklamowej, na
ekranach DOOH. Treść może być statyczna lub
dynamiczna. (IAB Polska)

Emisja spotów w pętli

Emitowanie treści w określonej sekwencji i
czasie. (IAB Polska)

Emisja - pomiar/widownia

Odtworzenie pojedynczego spotu reklamowego na ekranach
DOOH. Transmitowanie treści głównie reklamowej, na
ekranach DOOH. (IAB Polska)

Emisja one to one

Emisja jednego spotu trafia do jednego odbiorcy. (IAB Polska)

Emisja one to many

Emisja jednego spotu trafia do wielu odbiorców. (IAB Polska)

F
Frequency capping

Technika reklamowa, która ogranicza liczbę wyświetleń danej reklamy dla określonej grupy odbiorców. Dzięki temu można uniknąć nadmiernego narażania widzów na tę samą treść i zwiększyć skuteczność kampanii. Jest to limit liczby wyświetleń danej reklamy przez określonego użytkownika w określonym przedziale czasowym.

Frontlight

W reklamie zewnętrznej oznacza nośnik reklamowy, w którym oświetlenie pada na tablicę od przodu, dzięki lampom zamontowanym przed plakatem. Najczęstsze formaty tak oświetlonych tablic to 6x3m, 12×3m oraz 12×4m – ten ostatni jest formatem naszych tablic Motorway.

G
Grupa Docelowa

Ludzie, do których kierowana jest reklama,
określani na podstawie ustalonych kryteriów
(wieku, płci, zainteresowań, lokalizacji,
dochodów itp.) (IAB Polska)

Geolokalizacja

Generalnie jest to położenie i proces określenia położenia przedmiotów lub osób za pomocą GPS lub IP urządzenia, zwykle podawane jako współrzędne geograficzne. W reklamie zewnętrznej geolokalizacja jest złotem. Dzięki niej możesz być całkiem dokładnie tam, gdzie chcesz i gdzie jest Twoja widownia. Miejsce, kontekst nośników bywa jedną z najdoskonalszych inspiracji dla kreacji.

H
I
Indoor

Ekrany umieszczone wewnątrz budynków. (IAB Polska)

Inventory

Pełna lista ekranów, na których emitowane są
spoty. (IAB Polska)

J
Jet Line

Jet Line to agencja reklamy zewnętrznej z siedzibą w Warszawie. Specjalizujemy się w realizacji kampanii outdoorowych (OOH) i cyfrowych kampanii outdoorowych (DOOH) na terenie całej Polski. Zajmujemy się projektowaniem, produkcją, montażem i monitorowaniem reklam wizualnych, pomagając markom osiągać cele sprzedażowe i wizerunkowe

K
Kontakt

Liczba przemieszczeń w sąsiedztwie ekranu, które dawały
potencjalną szansę na obejrzenie reklamy. (IAB Polska)

Kreacja statyczna

Cyfrowa, nieruchoma grafika, emitowana na
ekranach Digital Out-of-Home. (IAB Polska)

Kreacja dynamiczna/motion

Kreacja z elementami ruchu lub animacji
emitowana na ekranach Digital Out-of-Home. (IAB Polska)

Kreacja video

Spot wideo prezentowany na ekranach Digital
Out-of-Home. (IAB Polska)

Kreacja HTML

Kreacja powstająca na podstawie danych
pobieranych z sieci. (IAB Polska)

Kodeks reklamowy
L
Lokalizacja

Miejsce, w którym umieszczony jest każdy pojedynczy nośnik: billboard lub ekran. Może to być część przestrzeni publicznej, np. miejscy przy drodze krajowej czy autostradzie, ciąg komunikacyjny przy ulicy, przystanek lub witryna lokalu, np. sklepu, restauracji salonu kosmetycznego itp.

M
Mnożnik wyświetleń (Impression Multiplier)

Współczynnik używany do oszacowania liczby osób, które widziały reklamę Digital OOH. Impression Multiplier jest obliczany na podstawie danych o ruchu i gęstości ludności w danym miejscu oraz badań nad stopniem uwagi i zaangażowania widzów. Impression Multiplier pomaga określić efektywność i wartość reklam DOOH. W Polsce przyjmujemy, że jego wartość wynosi 2,4 podczas gdy w krajach zachodnich współczynnik waha się między 1,8 a 2,6. Wartość 2,4 oznacza, że każda wyświetlona reklama na każdym pojedynczym ekranie Digital OOH jest oglądana przez 2,4 osoby. W reklamie internetowej jest współczynnik wynosi 1.

Miasta G8

Osiem miast w Polsce największych pod względem liczby mieszkańców, a zatem jednocześnie także tych, w których tzw. potencjał zakupowy jest największy: Warszawa, Kraków, Wrocław, Łódź, Poznań, Gdańsk, Szczecin, Katowice + GOP.

MORE

Sieć ekranów Digital OOH od Jet Line. MORE są w G8 (w 8 największych miastach w Polsce), znajdują się w witrynach sklepów, punktów usługowych, lokali gastronomicznych.

Motorway 12x4 m

Motorway 12×4 m to sieć nośników OOH, billboardów w największym formacie klasycznego outdooru: 48 m. kw.
To największa w Polsce i jedyna tak zorganizowana siatka tablic. Motorway są lokalizowane przy najbardziej ruchliwych drogach w kraju, przy trasach ekspresowych i autostradach, w lokalizacjach wybranych na pod­stawie pomiarów natężenia ruchu.

Lokalizacje nośników Motorway wybieramy z wielką pieczołowitością tak, by reklamy, które się na nich znajdą, miały doskonałą ekspozycję. Lepszy jest jeden duży plakat w znakomitym miejscu, niż dziesiątki małych w tłumie innych.
Powierzchnie Motorway są oświetlone. To gwarancja znakomitej widoczności przez 24 godziny na dobę, także w zimie, gdy nocy jest więcej niż dnia.

MobiJet

Samochód reklamowy od Jet Line, mobilna reklama w mieście. Mamy 12 samochodów, każdy MobiJet to dwie powierzchnie reklamowe 6x3m, czyli nasza flota MobiJetów to 24 billboardy w klasycznym formacie 18 m. kw. Mówimy, że to billboardy w ruchu, ale co bardzo ważne, wcale nie muszą jeździć bez przerwy, aby działać skutecznie. MobiJety świetnie sprawdzają się w kampaniach reklamowych w mniejszych miejscowościach, w których nie ma wystarczającej liczby nośników lub też, gdy nie ma potrzeby, aby kampania trwała cały miesiąc. Kampania na MobiJetach może trwać dowolnie i zawsze tyle, ile potrzebujesz: dzień, weekend, tydzień.

MyLED

MyLED to nazwa jednej z naszych usług: platformy do realizacji kampanii DOOH. Mamy 101 ekranów w 46 miastach w Polsce, które zasilają właśnie tę platformę i dzięki niej łatwo i szybko możemy wyemitować Twoje reklamy na ekranach.

N
Narzędzia pomiarowe

Narzędzia analityczne i źródła danych o emisjach i widowni
(modele obliczeniowe i sztuczna inteligencja oparte o dane
mobilne ze smartfonów, sensory, czujniki podczerwieni,
kamery, dane od zarządców dróg i przestrzeni publicznych
takich jak galerie handlowe, transport publiczny, kluby fitness
czy placówki medyczne czy badanie Outdoor Track). (IAB Polska)

O
Open Market

Otwarty model sprzedaży programmatic. Może w
nim kupować oraz sprzedawać każdy
reklamodawca oraz każdy wydawca. (IAB Polska)

Okno konwersji (Conversion Window)

Okno konwersji (Conversion Window) – czas, w którym użytkownik musi dokonać określonej akcji po zobaczeniu reklamy, aby została ona uznana za konwersję.

Operating Hours

Czas, w którym na ekranie mogą być emitowane spoty reklamowe. Godziny pracy mogą się różnić w zależności od typu ekranu (OOH lub indoor). Dobrą praktyką branży jest adekwatne dostosowywanie godzin pracy ekranów do realiów i np. wygaszanie lub wyłączanie ekranów tam, gdzie jest to możliwe w trosce o minimalizowanie ich wpływu na środowisko.

Out Of Home (OOH)

Out of home, outdoor, reklama zewnętrzna, komunikacja w przestrzeni. Pierwsza forma komunikacji między ludźmi w przestrzeni, co pewien czas dostaje nowoczesne szaty: szyldów, billboardów, murali, ekranów DOOH. Działa od tysięcy lat, czy może być coś skuteczniejszego?

P
Pakiet ekranów

Zestaw ekranów, dobrany pod względem
najlepszego dopasowania, na którym realizowana
jest jedna kampania. (IAB Polska)

Plan emsji

Emitowanie treści w elastycznej formie z
określonymi parametrami kampanii i
raportowaniem w czasie rzeczywistym. (IAB Polska)

Proof of Play, Proof of Performance

Dokumentacja potwierdzająca, że reklama została
wyemitowana zgodnie z umową między reklamodawcą a
dostawcą mediów. (IAB Polska)

Programmatic Buying

To zautomatyzowany model zakupu reklamy
Digital Out of Home przy użyciu specjalnie do tego
przygotowanych platform internetowych. (IAB Polska)

Private Marketplace

Jest to aukcja powierzchni reklamowej, w której
mogą brać udział wyłącznie zaproszeni przez
wydawcę reklamodawcy. (IAB Polska)

Preferred Deal

Model, w którym jeden z reklamodawców ma
pierwszeństwo zakupu powierzchni reklamowej
po z góry ustalonej stawce. (IAB Polska)

Programmatic

Model ten jest najbardziej zbliżony do sprzedaży
w modelu tradycyjnym z tą różnicą, że zarządzanie
kampanią leży po stronie reklamodawcy. (IAB Polska)

Papier

… czy winyl? Takie pytanie na pewno zadamy Ci wtedy, gdy rozmawiamy o kampanii na Motorway 12×4 m. Plakaty mogą być wydrukowane na papierze lub na materiale winylowym i oba mają swoje plusy i przewagi. To, który wybrać, zależy od różnych czynników, np. kreacji graficznej, czasy trwania kampanii a nawet pory roku.

R
rCPM

Koszt dotarcia pojedynczego spotu do tysiąca osób. Obliczany na podstawie widowni netto czyli liczby osób, które miały rzeczywistą możliwość zobaczenia reklamy.

Real Time Bidding (RTB)

System, w którym ceny i miejsca wyświetlania reklam na ekranach ustalane są w zautomatyzowany sposób w czasie rzeczywistym. RTB pozwala na automatyczne dopasowanie reklam do profilu i zainteresowań użytkownika oraz optymalizację kosztów i efektywności kampanii.

Retargeting

Technika ponownego wyświetlania reklam osobom, które wcześniej zobaczyły daną reklamę na ekranie. Retargeting ma na celu przypomnienie o produkcie lub usłudze i zachęcenie do powrotu na stronę i wykonanie założonej akcji (dokonanie konwersji).

Real Time

Czyli „w czasie rzeczywistym”. W marketingu nazywa się tak błyskotliwą akcję najczęściej żartobliwie nawiązującą w komunikacji marki do wydarzenia, które dzieje się właśnie teraz. W komunikacji Digital OOH real time oznacza możliwość natychmiastowej reakcji na ekranie dzięki określeniu warunków emisji. Triggerem wpływającym na emisję spotu może być temperatura, kwota, data – dowolna zmienna, dająca określić się cyfrowo.

S
SSP (Supply Side Platform)

Narzędzie dla wydawców służące do wystawiania
swojej powierzchni reklamowej w modelu
programmatic. (IAB Polska)

Slot reklamowy

To konkretny fragment czasu na ekranie, który przeznaczony jest na jednokrotną emisję reklamy.

Spot reklamowy

Komercyjny komunikat prezentowany na ekranach
Digital Out-of-Home.

Segmentacja

Proces dzielenia rynku lub grupy docelowej na mniejsze podgrupy o podobnych cechach, potrzebach lub zachowaniach. Ułatwia to tworzenie spersonalizowanych i skutecznych strategii marketingowych.

Szyld

Tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe informujące o działalności prowadzonej na nieruchomości, na której ta tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe się znajduje” (art. 2 pkt 16 d Ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z 27.03.2003 r.). Dzięki szyldowi Izabela Łęcka jadąca powozem od Alei Ujazdowskich „Na Krakowskim już z daleka zobaczyła szyld z napisem: J. Mincel i S. Wokulski, a o jeden dom bliżej nowy, jeszcze nie wykończony sklep, o pięciu oknach frontu z lustrzanymi szybami”.

Samochód reklamowy

Mobilna forma reklamy zewnętrznej, w roli głównej zawsze jest auto. Reklama może być zamontowana na tablicy trwale połączonej z samochodem albo też auto może być w całości lub części wyklejone specjalnie zadrukowaną folią. Jakąś odmianą tej formy jest przyczepa reklamowa, ciągnięta przez samochód.

T
Targetowanie behawioralne

Dopasowanie planu emisji dostosowanego do
grupy celowej dobranej na podstawie zachowań. (IAB Polska)

Targetowanie czasowe

Określenie godzin lub pór dnia, w których spoty
są emitowane. (IAB Polska)

Targetowanie demograficzne

Dopasowanie planu emisji dostosowanego do
grupy celowej dobranej na podstawie danych
demograficznych np. wiek, płeć. (IAB Polska)

Targetowanie geograficzne

Określenie lokalizacji, w których spoty są
emitowane. (IAB Polska)

Trigger

Sygnał wpływający na zmianę kampanii
reklamowej. Może to być jedna wartość lub
zakres wartości dowolnego parametru, na
podstawie którego prowadzona jest kampania. (IAB Polska)

Transport

Ekrany umieszczone na oraz w pojazdach
komunikacji a także na biletomatach. (IAB Polska)

Treść, kontent

Materiały, najczęściej reklamowe, emitowane na
nośnikach Digital Out-of-Home mogące mieć
formę statyczną lub dynamiczną. (IAB Polska)

Tablica reklamowa

Część konstrukcji reklamowej – ta, na której eksponuje się reklamę. Klasyczna konstrukcja składa się z tablicy zamocowanej na jednym lub dwóch słupach i jeśli chodzi o oświetlenie, może to być backlight lub frontlight.

U
Ustawa krajobrazowa

Potoczna, skrócona nazwa dokumentu, której pełna forma brzmi „Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu”, uchwalona 24 kwietnia 2015 r., weszła w życie dnia 17 sierpnia 2015 r. Jej celem i duchem było wyposażenie gmin w narzędzia aktywnie i skutecznie wspierające kształtowanie estetyki krajobrazu. W praktyce ustawa została sprowadzona do kwestii reklam, choć de facto dotyczy wszystkich przedsiębiorców, nie tylko właścicieli nośników reklamowych. Ustawa od początku budziła emocje, jest poddawana krytyce. O ustawie krajobrazowej piszemy regularnie na blogu: https://jetline.pl/wiesci-z-jet-line/

W
Widownia brutto

Wszyscy potencjalni i rzeczywiści odbiorcy, którzy znajdują się w zasięgu nośnika reklamowego. Wielkość widowni jest wyrażona liczbą i zależy od kontekstu, w tym lokalizacji, parametrów ekranu, otoczenia.

Widownia netto

Rzeczywiści unikalni odbiorcy -ludzie, który którzy zobaczyli reklamę, czyli mieli kontakt ze spotem. Przyjmujemy, że do kontaktu ze spotem dochodzi wówczas, gdy ekran jest w polu widzenia odbiorcy przez minimum 2 sekundy.

Winyl

Na papierze czy na winylu? Na pewno zapytamy o to, gdy planujesz kampanię na Motorway 12x4m. To także ważna informacja dla grafików i DTP-owców, przygotowujących plik do druku i oczywiście dla drukarni. Oba materiały mają swoje plusy i minusy – doradzimy, który wybrać, znając między innymi czas trwania i cele kampanii. Nie musisz tego rozstrzygać w przypadku MobiJetów, tu plakaty drukujemy zawsze na winylu. Specyfikacje do przygotowania plików na papierze i na winylu na nośnikach Jet Line znajdziesz tutaj.

V
VOOH (Video Out of Home)

Platforma komunikacji cyfrowej umożliwiająca
emisję treści wideo lifestylowych, informacyjnych
w przestrzeniach publicznych np. w klubach
fitness, przychodniach, biurowcach, etc. (IAB Polska)

Visibility Adjusted Contact (VAC)

to miara zasięgu reklam DOOH, która uwzględnia widoczność i uwagę odbiorców. VAC jest obliczany na podstawie danych o lokalizacji, czasie i warunkach otoczenia ekranów cyfrowych oraz badań nad zachowaniem odbiorców.

X
Y
Z
Zasięg (Audience Reach %)

To wskaźnik, który pokazuje, jaki odsetek docelowej grupy odbiorców zobaczył reklamę wyświetlaną na ekranach. Jest to jeden z najważniejszych parametrów oceny skuteczności kampanii reklamowej w Digital OOH. Aby obliczyć ten wskaźnik, należy znać liczbę osób, które potencjalnie mogły zobaczyć reklamę (tzw. opportunity to see) oraz liczbę osób, które faktycznie zobaczyły reklamę (tzw. actual impressions). Zasięg jest więc równy stosunkowi actual impressions do opportunity to see pomnożonemu przez 100%.