Autor/ka:
Agnieszka Maszewska

Sezon na OOH trwa cały rok

Czy lato to lepszy czas dla reklamy zewnętrznej, bo więcej czasu a może inaczej: bo chętniej - spędzamy poza domem? Czy zima to gorszy czas dla reklamy zewnętrznej, bo dzień krótszy a my sami wolimy wtedy posiedzieć w cieple? Czy pora roku determinuje, co się dzieje na outdoorze czy ma mniejsze znaczenie, bo najważniejsze jest to, co i do kogo się mówi, a czas jest pochodną celu?
No więc, czy outdoor jest czy nie jest medium sezonowym?

Gdyby działania marketerów były tak prosto zależne od pory roku, byłby może i porządek, Wielkanoc na wiosnę, Boże Narodzenie w zimie, podróże przed wakacjami a serduszka na Walentynki. Zresztą trochę tak jest, wystarczy zajrzeć 2 listopada do sklepów, kiedy masowo wyjeżdżają znicze a hurtowo wjeżdżają Mikołaje. No ale z drugiej strony - kiedy mają wjeżdżać, przecież nie w kwietniu, skoro w kwietniu Polska grilluje.

Tak jest i raczej się to nie zmieni, że marketing i reklama żyją równolegle do potrzeb konsumentów. Dziwna byłaby sytuacja inna i pewnie taką miał na myśli John Wanamaker zastanawiając się, która połowa z pieniędzy wydanych na reklamę, jest wyrzucana w błoto.
W outdoorze najczęściej wyrzucana jest ta, która idzie na kiepski projekt, czasem też ta, która idzie na kiepskiej jakości nośniki. Natomiast nie zdarzyło się chyba, aby zaszwankował wybór terminu. (tak, w kwietniu zeszłego roku w Wielkanoc spadł śnieg a na tablicach widniał
„Sezon na grilla”, ale czy naprawdę uważacie, że mimo to a raczej właśnie dlatego, ktoś tej kampanii nie zauważył? Zresztą w takich przypadkach trudno mówić o złym planowaniu, z pogodą w outdoorze się nie dyskutuje, z pogodą w outdoorze się współpracuje).
W outdoorze, jak i w każdym innym medium, sezonowość jest ważna o tyle, o ile idzie w parze z potrzebami konsumentów.  A że latem potrzeba jest taka, aby powyjeżdżać na wakacje, to bardzo dobrze jest zaplanować letnie kampanie outdoorowe. Skąd o tym wiemy?

Ponieważ w kwietniu i lipcu 2013r. przebadaliśmy osoby podróżujące samochodami po Polsce. Naszym podstawowym celem było sprawdzenie zauważalności reklam na wielkoformatowych tablicach, przy okazji zaś pytaliśmy o różne zwyczaje związane z podróżowaniem.

Oto, czego między innymi się dowiedzieliśmy:

  1. 88% (kwiecień) i 86% (lipiec) dorosłych Polaków podróżuje samochodami po Polsce.
  2. 86% (kwiecień) 88% (lipiec) ankietowanych zauważa tablice reklamowe umieszczane przy drogach.
  3. 49% (kwiecień) i 55% (lipiec) ankietowanych zapamiętało konkretną reklamę / markę.
  4. 2/3 osób planujących wyjazdy na długie weekendy mówi, że sezon wiosenno – letni jest okazją do częstszych podróży.
  5. Najczęściej wyjazdy urlopowe planowane są  na lipiec (42%) i sierpień (44%).

Sezon na dobrze zaplanowany outdoor trwa cały rok.
Quod erat demonstrandum.