„Wypłaszczmy krzywą zachorowań” to hasło, które obok „zostań w domu” stało się mottem nawołującym do odpowiedzialnych zachowań społecznych w dobie koronawirusa. Jednak hasło to pozostałoby zupełnie niezrozumiałe dla większości ludzi gdyby nie towarzyszący mu wykres, który w przystępny sposób obrazuje co oznacza „wypłaszczenie krzywej” i przed czym ma nas uchronić.

Wszyscy przypomnieliśmy sobie lekcję matematyki o wykresach wzrostu – liniowym i wykładniczym, i dlaczego ten drugi jest tak niebezpieczny w tym kontekście. W ostatnich tygodniach jesteśmy zalewani informacjami o liczbie zakażonych, ofiar i ozdrowieńców. Bardzo szybko zaczynamy się jednak w tym gubić. Skala pandemii przekracza ludzkie zdolności myślenia w kategoriach liczb. Setki możemy sobie jeszcze wyobrazić, ale tysiące, dziesiątki tysięcy to już liczby dla nas abstrakcyjne. Dopiero ich graficzne przedstawienie w postaci wykresu unaocznia nam, jak wygląda dynamika określonego zjawiska. W tym wypadku – epidemii.

Water Footprint

Dane, jeśli tylko są odpowiednio przedstawione, mogą być świetnym materiałem w kampaniach społecznych i komercyjnych z użyciem różnych kanałów komunikacji. Twórcy projektu Water Footprint stworzyli infografiki obrazujące, jaka ilość wody jest potrzebna do wyprodukowania określonych produktów spożywczych. Przejrzysta, prosta grafika pozwala jednym rzutem oka zobaczyć różnice w zużyciu wody przy uprawie np. bananów i mango.

źródło: http://virtualwater.eu

Spotify

Spotify, który gromadzi ogromne ilości danych o zachowaniu swoich subskrybentów w aplikacji, już od kilku lat tworzy kampanie outdoorowe, które w dowcipny sposób odnoszą się do nawyków streamingowych użytkowników. Z miejskich billboardów możemy się dowiedzieć m.in. że:
– w dniu głosowania umowy Brexitowej 3749 osób odsłuchało utwór „It’s the End of the World As We Know It”,
– użytkownicy stworzyli 28802 playlisty o tytule „God is a woman”, podczas gdy tylko 9 playlist było zatytułowanych  „God is a man” (to dzięki piosenkarce Arianie Grande i jej hitowi pt. „God is a Woman” ;))
– w dniu zaćmienia słońca 21.08.2017 piosenka „Total Eclipse of the Heart” Bonnie Tyler była odsłuchiwana 3 razy częściej niż w dniach poprzednich.

źródła:
http://ourcase.study/holiday2016/
https://www.uniledsolutions.com/2019/12/spotify-looks-back-at-the-whole-decade-in-its-annual-wrapped-ooh-campaign/

wypłaszczmy krzywą zachorowań

Zmiany klimatu

Czasami samo zestawienie mocnych liczb działa na wyobraźnię odbiorcy. Taka strategia była zastosowana w kampanii Nauki o Klimacie. Uświadamiała ona, że problem ocieplenia klimatu jak najbardziej dotyczy Polski i już teraz odczuwamy jego skutki.

Ilość danych na temat zmian klimatu jest tak ogromna, że zastosowanie grafiki jest niezbędne by zobaczyć szerszy obraz tego zjawiska. Magazyn National Geographic  pokazał, że nie muszą być to skomplikowane wykresy.  Na stronie:
https://www.nationalgeographic.com/magazine/2017/04/seven-things-to-know-about-climate-change/
znajdziemy serię pomysłowych, bardzo prostych w formie animowanych infografik, które przedstawiają podstawowe fakty związane ze zmianami klimatu.

WOŚP

Bywa, że liczby mówią same za siebie.  Tak jak w przypadku Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, która w tym roku zebrała 186 133 610,66 PLN. Cóż, nic dodać nic ująć, możemy z radością pokazać te liczby na naszych ekranach :).

Dane liczbowe, na pozór suche i beznamiętne, mogą tworzyć angażujące historie. O ile oczywiście wydobędziemy z nich ukryte znaczenie i użyjemy odpowiednich środków, by je zaprezentować. Umysł człowieka jest najbardziej dostosowany do odbioru bodźców wizualnych. „Obraz jest wart więcej niż tysiące słów”. Sparafrazujmy to poetyckie hasło, odnoszące się raczej do sfery uczuć. „Obraz jest wart więcej niż tysiące liczb”  – i teraz zastosujmy do materii danych numerycznych.