ODDZIAŁYWANIE na całego człowieka / design Łukasza Kowalskiego

Archiwum Jet Line 26 Wrz 2014,
ODDZIAŁYWANIE na całego człowieka / design Łukasza Kowalskiego

Łukasz Kowalski to tegoroczny zwycięzca Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie w kategorii Złoty Debiut. W zakresie jego zainteresowań jest dizajn, w tym projektowanie plakatów i książek, ilustracja, fotografia oraz malarstwo.

Specjalizuje się głównie w projektowaniu identyfikacji wizualnych, jest również właścicielem WYTNIJ-WKLEJ – firmy zajmującej się reklamą zewnętrzną.
My zajmiemy się głównie sztuką plakatową Łukasza Kowalskiego, jako że jest najbliżej związana z outdoorem
.

Plakat, który otrzymał główną nagrodę, jest częścią identyfikacji wizualnej, wykonanej w ramach pracy dyplomowej
dla Fundacji Studnia Nadziei. Lubimy dobry design, lubimy plakaty społeczne, lubimy pomagać innym.
Jak widać lubi to robić również Łukasz Kowalski, który identyfikację Fundacji wykonał nieodpłatnie.

 

1d2bcc55c773eae3d8ab4b83efd9c899

 

W myśl Marketingu 3.0 Philipa Kotlera, Hermawana Kartajaya, Iwana Setiawana elementy identyfikacyjne trafiają do człowieka w pełnym rozumieniu tego słowa. Czyli oddziałują na cztery elementy: ciało – poruszając zmysły, umysł – przekazując idee myśli i informacje, serce – wpływając na nasze uczucia i emocje oraz duch – czerpiąc z prawd wszechświata, odpowiadając na potrzeby duchowe. Wszystkie cztery zostały zawarte w promocji Fundacji Studnia Nadziei, która zajmuje się problemem wody w krajach rozwijających się.
Kierunek działań projektowych w plakatach podyktowało logo i kolorystyka podstawowa.

Na pytanie, gdzie widzi miejsce plakatu w całości identyfikacji wizualnej Fundacji, Łukasz Kowalski odpowiada że:
„Plakaty projektowałem głównie z myślą o ich druku i ekspozycji w przestrzeni publicznej. 
Jednak jak się później okazało, największą popularność zyskały w Internecie, gdzie czuły się również świetnie. Udostępniały je polskie i zagraniczne portale o tematyce projektowej.”
I rzeczywiście coś w tym jest, że to właśnie plakaty z całej identyfikacji cieszą się największym powodzeniem. Poniżej logo, które nadało charakter pozostałym elementom CI.

b5b32a49460013596d4669e22e672d18

Cykl 8 plakatów formatu 100 na 70 cm, skupia uwagę głównie na problemach Afryki. Kowalski umiejętnie porusza widza
przy pomocy zestawień kolorystycznych i ich proporcji w plakatach. Kolor niebieski, symbolizujący wodę, a tym samym życie został zastosowany jako kolor dodatkowy w małych elementach i jako informacja o faktach w postaci procentów. Wyraża tą aktualna sytuację niedoboru wody w Afryce. Kolor czerwony, kolor miłości, namiętności, pasji i życia w krajach wysokorozwiniętych, na obszarach południowej Afryki jest kolorem symbolizującym żałobę, śmierć, walkę o życie. Kolor czerwony kojarzy się również z organizacjami charytatywnymi. To on więc jest kolorem dominującym w projektach promocyjnych.

Forma graficzna plakatów jest bardzo linearna, nawiązuje dekoracyjnej sztuki plemion afrykańskich.
Przeczytajmy co na ten temat do powiedzenia ma sam Projektant:
„Nie miałem okazji zetknąć się bezpośrednio z kulturą afrykańską, dlatego postanowiłem niczego nie udawać. Ornamentami afrykańskimi żonglowałem bardzo swobodnie, przeplatając je z motywami współczesnymi. Wzorów poszukiwałem na tkaninach, maskach, naczyniach itp. Zafascynował mnie ich niepowtarzalny, geometryczny charakter. Swoją drogą, jestem ciekawy jak moje plakaty odebrane by zostały przez rdzennych mieszkańców Afryki”.

Przekaz zostaje wzmocniony zastosowaniem powszechnie funkcjonujących metafor.

Plakat 1/3 LUDNOŚCI AFRYKI
NIE MA DOSTĘPU
DO WODY PITNEJ obrazuje śmierć w postaci aż trzech symboli: pustej szklanki, skorpiona, zabitego zwierzęcia.

 

8d5727ce31c53e3bf4f0c85396a74439

 

 

W kolejnym plakacie widzimy żółwia w wannie, na którego czyhają Sępy.

58265641a6d07a075eb0cd1058db1248

 

W nagrodzonym plakacie zauważamy również skutki uboczne suszy, a w tym negatywny wpływ braku
warunków do dbania o higienę i zdrowie wśród Afrykańczyków. Owad wbijający się w mózg człowieka
jest metaforą przenoszonych, śmiertelnych chorób. Fundacja Studnia Nadziei daje możliwość
obrony przed istniejącymi problemami, budując studnie, usprawniając systemy melioracyjne i wodociągowe.
Również z tego powodu pojawia się w plakacie symbol plemiennej tarczy, zbudowanej
z nakładających się elementów typograficznych i graficznych.

 

3b98b5b3d063e33a8dbdc7140bc45859

 

 

Plakaty Łukasza Kowalskiego odznaczają się minimalizmem formalnym, zdecydowanymi kontrastami barwnymi, oraz bardzo czytelnym, wpisanym w symbolikę liternictwem. Wyważona kompozycja oraz oddziaływanie na cztery poziomy funkcjonowania człowieka, decydują o tym, że plakaty docierają z informacją do każdego odbiorcy. Równie dobrze sprawdziłyby się w reklamie prasowej jak i na Outdoorze.

A co myśli na temat współczesnego plakatu sam ich Twórca. 

„Plakat zyskuje dziś nową definicję: to nie tylko papierowy druk eksponowany na słupie ogłoszeniowym, ale też internetowa wrzutka. Nie należy obrażać się na takie sformułowanie,
dla mnie to zjawisko pozytywne. Ciekawe prace z całego świata dostępne są zaledwie po dwóch kliknięciach myszką, co jest fantastycznym zjawiskiem. 
Wiele moich prac nigdy nie opublikowano w druku co wcale nie oznacza, że przeszły bez echa. 
Błyskotliwy przekaz czy ciekawa forma zawsze zostaną docenione niezależnie od medium. 
Plakat oczywiście nie zniknie w swej fizycznej postaci tak długo, jak ludzie nie znudzą się światem rzeczywistym.
Dzięki internetowi zyskał jedynie nowy kanał popularyzacji. 

Jeżeli chodzi o jakość samych projektów to także jestem optymistą. Jesteśmy świadkami przemęczenia reklamową papką
i następuje zwrot ku dobrze zaprojektowanym plakatom. Kończą się czasy, kiedy tolerowaliśmy kicz i reklamę ukierunkowaną na ilość.” 

Czy plakat może być wciąż formą sztuki? 

Oczywiście że tak, jednak dużo zależy od tego, jak będzie przebiegała współpraca między artystą a zamawiającym, czy obdarzy on grafika zaufaniem i da mu pełną swobodę w projektowaniu. 
W przypadku plakatów w całości autorskich sprawa jest prosta – tu możemy wszystko. 
Sam temat plakatu powinien być jedynie pretekstem, tak jak pretekstem jest podjęcie przez artystę takich tematów jak martwa natura,
akt czy pejzaż. W projektowaniu można i trzeba przemycać siebie, robić to autentycznie i szczerze.

Łukasz Kowalski / 2014 / Warszawa

Dziękujemy Łukaszowi za podzielenie się z nami swoimi przemyśleniami i życzymy dalszych sukcesów.

Więcej prac projektanta można zobaczyć pod adresem:
www.behance.net/lukaszkowalski

www.łukaszkowalski.pl

www.wytnij-wklej.pl

 

 

 

 

 

 


Coś zwróciło Twoją uwagę? Napisz o tym do nas!